{{searchTotal}} תוצאות
לחיפוש
בנושא "{{term}}"

מוסיפים טעם לחיים

25 מרץ 2014

אדן חלון יש לכם? לנו יש טיפים מקצועיים בדרך להיות הבעלים הגאים של גינת תבלינים

מה מהנה יותר מלקטוף מהאדנית את התוצרת שלכם? זה טרי, נוח ובעל ניחוח, אבל לפעמים, המכשול לחלום הקטן הזה, ובכן, הוא האדנית עצמה. שאלנו את ניר סער ממשתלת ירקונים מה דרוש לנו כדי להצליח אחת ולתמיד למשול בחלקת אדמה קטנטנה משלנו.

ניר, אילו תנאים נדרשים כדי להקים גינת תבלינים וירקות על אדן החלון או במרפסת?
תאורה. צמחי תבלין זקוקים לחצי יום ועד יום שלם של שמש ישירה על העלים (שלוש שעות של קרינת שמש ישירה הן הכמות המינימלית הדרושה). ישנם תבלינים שאפשר לגדל גם בתנאי צל (אור בלבד, ללא קרניים ישירות) – הטיפול בהם יהיה שונה מאשר כשהם בשמש.

26_cuts_01

צילום מימין: בני אדם

אילו צמחים מומלצים וקלים לגידול בתנאים ביתיים?
כל התבלינים קלים מאוד לגידול כשמתקיימים התנאים הנכונים (כמות תאורה מול כמות השקיה – ראו בהמשך). בגדול, צמחי התבלין הקלים ביותר לגידול הם נענע, בזיליקום (ריחן) ורוזמרין. יחד עם לואיזה ותימין, אלה חמשת צמחי התבלין שהכי מומלץ לגדל, היות שהם גם שימושיים ביותר.
מהי “שגרת הטיפוח” של צמחים מסוג זה?
מאחר שאפשר לגדלם בכל מיני תנאי הארה, גם שגרת הטיפוח משתנה. בעיקרון, כולם זקוקים להשקיה פעם או פעמיים בשבוע בחורף, ופעמיים עד שלוש בשבוע בקיץ. לשאלה “כמה מים” אין תשובה, כי בכל גודל שונה של עציץ צריך להשקות כמויות שונות. כלל האצבע הוא: בחורף – להשקות רק כשיבש, בקיץ – לא לתת לצמחים להתייבש.

26_cuts_03

צילום : שי אפשטיין

ומה באשר לגודל? אם אין מקום רב, אפשר להסתדר עם עציצים בלבד?
אפשר לגדל צמחים מהכלי הקטן ביותר – ועד לשתילה באימא אדמה. ככל שנפח הכלי יהיה גדול יותר: א. הצמחים יהיו גדולים יותר. ב. הצמחים יחיו זמן רב יותר. ג. יהיה קל יותר לתחזק אותם.
בכלים קטנים תידרשו להשקות ולרענן את אדמת העציץ לעתים קרובות, וגודלו של כל צמח תבלין יהיה קטן יותר. אבל הגודל הוא לא מגבלה.

טיפ לסיום למאותגרי בוטניקה?
אל תתייאשו אם הצמח נובל. נסו שוב ובטוח תצליחו, זה הרבה יותר קל ממה שזה נשמע.