חגיגת העיצוב הגדולה בעולם הסתיימה השבוע במילנו. מתוך השפע שרק הולך וגדל הצלחנו לסמן כמה מגמות בולטות
שוב זרחה השמש, מתחמים חדשים צצו, השקות נחגגו, ומעצבים מכל העולם ומכל התחומים גדשו כל ארמון וכל חלל בתקווה להתגלות ולזכות בתשומת הלב המיוחלת באירועי הסלונה דל מובילה – שבוע העיצוב במילנו, 2016. בין המגמות מובילות:
ילדים זה שמחה
קרטל השיקה קולקציית רהיטי ילדים חדשה וסגרה מעגל: הכיסא הראשון בעולם שיוצר מפלסטיק היה K4999, כיסא הילדים שעיצבו מרקו זנוסו וריצ’רד סאפר (שנפטר בשנה שעברה). הכיסא היה גם הרהיט הראשון שייצרה קרטל, ונכלל כיום באוסף המוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק. ארבע שנים עבדו זנוסו וסאפר על 4999 עד שהושק ב-1964, וסלל את המשך דרכה המפוארת של קרטל בתחום עיצוב רהיטי פלסטיק יוקרתיים ופורצי דרך מבחינת חומריות ותהליכי ייצור.
ננדו, פרוצ’יו לוויאני, פיירו ליסוני ופיליפ סטארק עיצבו לסדרה הראשונה של רהיטי הילדים של קרטל כלי רכב, סוסי נדנדה, נדנדות וספסלים, וכמה מרהיטיה האיקוניים של החברה קיבלו בידיהם גרסה צבעונית, מוקטנת, מצוירת ולעתים מאפשרת התאמה אישית – שכולה מתיקות מפתה לקטנים (מגיל שלוש עד שמונה) ולהוריהם.
CARtools, התוספת החדשה לסדרת הילדים של מגיס Me Too, אינה מתיילדת, משאירה הרבה מקום לדמיון, ופונה גם למבוגרים צעירים בנפשם וחובבי הרכבות וגלגלים. את קוביות העץ הקלאסיות תכננה פלוריס הוברס (Hovers) כך שיוכלו להשתלב זו בזו במגוון אופנים ולהרכיב כלי רכב שונים.
מחוברים לעיר
אחרי ההתלהבות שבה התקבל “המטבח החברתי” – שיתוף הפעולה הראשון בין דיזל וסקבוליני ב-2012, השנה יוצאות השתיים עם Diesel Open Workshop, מטבח וחדרי אמבטיה המבקשים להציג תמהיל נעים בין חמימות ביתית ל”וייב תעשייתי מודגש”. אל הקונסטרוקציה הבסיסית, העשויה מצינורות ברזל שחורים, מתחברות מגירות ודלתות בגימור מט בירוק זית, אפור או שחור, ודלתות זכוכית שקופות או אטומות למחצה הנתונות במסגרת אלומיניום. הגאומטריה הבסיסית ונקיית הקווים יחד עם קומפוזיציות בין פתוח-סגור, מצליחות, אומרים בדיזל, לשדר את אותה סביבה נינוחה ומזמינה בעודה מחוברת ל”נשמת הכרך”.
מטבח קונספט
גם אבן קיסר הציגה במילנו מיצב, שבו שוב שיתפה פעולה עם מעצב בינלאומי – הפעם היה זה טום דיקסון האנגלי, שעיצב לחברה מסעדה זמנית ובה ארבעה מטבחים קונספטואליים בהשראת יסודות הטבע: אדמה, אש, מים ואוויר. בכל אחד ממהמטבחים שולבו דגמים תואמים של אבן קיסר, ובכל אחד הוגש תפריט אחד מארבעת התפריטים שהופקדו בידי סטודיו עיצוב האוכל LatteArabeschi di בהובלת פרנצ’סקה סרטי. הניו יורק טיימס הכתיר את מיצבם של אבן קיסר ודיקסון, יחד עם מיצבים נוספים שחיברו בין עיצוב ואוכל, כ”אלמנט העיצוב המזמין ביותר של הסלונה דל מובילה”.
מדבר אל העצים
שיתוף הפעולה בין ג’ספר מוריסון, אלוהי המינימליזם של ימינו, חברת הריהוט המשרדי Offect והארגון השוודי Econef,שאימץ מרכז ילדים בטנזניה ופועל לפיתוחו – ממשיך. לכיסאות KaLi מהשנה שעברה נוספו שולחן אוכל מלבני ושולחן עגול, שניהם עשויים בנגרות יד ומספקים מיומנות מקצועית ופרנסה למקומיים.
המשולש
במיטב המסורת של Campeggi, המתמחה בפתרונות חכמים, רבי-שימושים וקלי משקל לריהוט הבית, Tou בעיצוב סקורה אדאצ’י (Adachi) הוא תיק נישא בצורת משולש, שטומן בחובו הפתעות: כשהוא סגור הוא משמש כפּוף ישיבה, ובשעת הצורך הוא נפתח למזרן פוטון, שמיכה וכרית.
הפופים, הכריות והשטיחים בסדרת RAW של Gan מציגים טכניקות מסורתיות של אריגה על נול ידני בהקשר עכשווי. החיבור בין היוטה בגון החול המשמשת רקע לדוגמת המשולשים התפורה בחוט צמר, שואב את השראתו, מספר המעצב בורחה גרסיה, מהאדריכלות הים תיכונית של ספרד בשנות ה-60.
גם כורסת אוטרכט של חריט ריטפלד זכתה לדוגמת משולשים, בבד ג’קרד שעיצב עבורה ברטיאן פוט ההולנדי בהזמנה מיוחדת. ריטפלד, מהאבות המייסדים של תנועת הדה-סטיל, הזרם ההולנדי של המודרניזם בתחילת המאה הקודמת, עיצב את הכורסה ב-1935,Cassina בעלת הזכויות הבלעדיות על ייצורה מ-1988, והיא מיוצרת במהדורה מוגבלת חתומה וממוספרת.
עור בשחור
Unexpected Welcome הוא שמה, שכבר הופך למסורת, של התערוכה המשיקה מדי שנה את הקולקציה החדשה של Moooi בסלונה דל מובילה, ומרסל ונדרס אכן עושה הכל כדי להפתיע. השנה למשל בחר בין היתר להעמיד את ספת הצ’סטרפילד על צדה, כדי ליצור את כורסת צ’לרסטון.
דניאל ליבסיקנד הוסיף לכורסת ג’מה מהשנה שעברה ספה-אחות. משטחיה האסימטריים של ג’מה מזכירים את אלו של אבן החן המלוטשת, וגרסת העור מיועדת בעיקר לחללים ציבוריים.
תור הזהב
חברת Knoll האמריקאית מציגה גרסה מוזהבת ל,Diamond Chair- הכיסא האיקוני של הארי ברטויה (Bertoia), ו-Bosa האיטלקית משיקה את Infinity Clock המוזהב של ניקה זופנק (Zupanc).
אשליות אופטיות
הספה שעיצב פביו נובמברה (Novembre), האדריכל שאוהב להתגרות בטעם הטוב הבורגני, נראית במבט ראשון עקומה לגמרי ונוטה על צדה, אבל בחינה מדוקדקת תגלה שמושבה מקביל לרצפה בדיוק מופגן.
סיגל נמיר