{{searchTotal}} תוצאות
לחיפוש
בנושא "{{term}}"

רחוב המייסדים

22 פברואר 2015

תערוכה וינאית עושה כבוד לאבות המייסדים של העיצוב המודרני


בחודשים האחרונים מוצגת במוזאון לאמנות שימושית ועיצוב בווינה (MAK) התערוכה Ways to Modernism, המוקדשת לשניים מענקי העיצוב והאדריכלות בתחילת המאה ה-20: יוזף הופמן (1870–1956) ואדולף לוס (1870–1933). השניים, שנולדו במרחק קילומטרים ספורים זה מזה במוראביה (כיום בצ׳כיה), מצאו את דרכם לבירה האוסטרית הקוסמופוליטית, אך בתוך זמן קצר נפרדו דרכיהם, והם הובילו שתי גישות שונות לחלוטין למודרניזם בעיצוב ובאדריכלות.

Josef Hoffmann, Vase in wooden mount, 1899, Execution Johann Lotz Witwe via E. Bakalowits Sohne, Ernst Ploil, Vienna, © MAK/Georg Mayer

Josef Hoffmann, Vase in wooden mount, 1899, Execution Johann Lotz Witwe via E. Bakalowits Sohne, Ernst Ploil, Vienna, © MAK/Georg Mayer

בעוד לוס נודע בעיקר בזכות כתביו והגותו והיה מתנגד תקיף וחריף לקישוטיות עודפת כפי שזו התבטאה בתנועת הזצסיון, הופמן היה אחד ממייסדיה של התנועה וזכה לכיבודים והערכה מצד הממסד. הוא היה מורה ותומך נלהב באמנים צעירים, ביניהם הציירים אגון שילה ואוסקר קוקושה והאדריכל לה קורבוזיה (שהושפע מלוס לא פחות). הופמן עיצב מוצרים ביתיים רבים, החל מכיסאות וכורסאות (דוגמת כורסאות וספות Kubus הרבועות), עבור במערכות סכו״ם (כמו הסט הקלאסי Rundes Modell, שמיוצר כיום על ידי אלסי) וכלה במערכות תה וקפה. כמה מהפריטים שעיצב נמצאים כיום באוספי המומה והקופר-יואיט.

Josef Hoffmann, Tea service, 1928, Execution: Wiener Werkstätte, © MAK/Georg Mayer

Josef Hoffmann, Tea service, 1928, Execution: Wiener Werkstätte, © MAK/Georg Mayer

״תהליך התיעוש והדמוקרטיזציה בווינה במפנה המאה היווה רקע לרעיונות של הופמן ולוס, שהציעו שתי התייחסויות שונות לחשיבות ההולכת וגוברת של הזהות האישית של הצרכן״, מסבירים האוצרים. הופמן התייחס לאדריכלות ועיצוב כאל פרויקטים אמנותיים, האמין בכוחה של אסתטיקה והפיק תחת ידיו סביבות אדריכליות ואביזרי בית שלמים ומוקפדים.

Adolf Loos, Table lamp from the Turnowsky residence, ca. 1900, Hummel collection, Vienna © MAK/Georg Mayer

Adolf Loos, Table lamp from the Turnowsky residence, ca. 1900, Hummel collection, Vienna © MAK/Georg Mayer

לוס לעומתו ראה באמנות תחום נפרד לחלוטין מייצור בניינים ומוצרים יומיומיים, והקדיש את חייו להצגת משנה מהפכנית לזמנה, שעל פיה מטרת האדריכלות והעיצוב היא ליצור רקע קבוע וצנוע שיאפשר לאינדיבידואל לצמוח. ״הופמן רצה ליצור אמנות מודרנית – לוס רצה ליצור תרבות מודרנית״.

Adolf Loos, chair for Café Museum, Vienna, 1899, © MAK/Georg Mayer

Adolf Loos, chair for Café Museum, Vienna, 1899, © MAK/Georg Mayer

התערוכה מחולקת לחמישה חלקים, מציגה רקע היסטורי וכן מתמקדת בהשפעתם של הופמן ולוס, תפיסותיהם ורעיונותיהם על עיצוב עכשווי. לצד המידע התאורטי מוצגים כמובן מגוון רהיטים ואביזרי בית ומטבח, כמו גם שחזור חללים וחזיתות בניינים שעיצבו השניים. התערוכה תינעל ב-19 באפריל.

Josef Hoffmann, Bedroom in the Johanna and Dr. Johannes Salzer apartment, 1902 (reconstruction) © MAK /Georg Mayer

Josef Hoffmann, Bedroom in the Johanna and Dr. Johannes Salzer apartment, 1902 (reconstruction) © MAK /Georg Mayer

Josef Hoffmann, Bedroom in the Johanna and Dr. Johannes Salzer apartment, 1902 (reconstruction), © MAK/Georg Mayer

Josef Hoffmann, Bedroom in the Johanna and Dr. Johannes Salzer apartment, 1902 (reconstruction), © MAK/Georg Mayer

WAYS TO MODERNISM. Josef Hoffmann, Adolf Loos, and Their Impact, MAK Exhibition Hall © Peter Kainz/MAK

WAYS TO MODERNISM. Josef Hoffmann, Adolf Loos, and Their Impact, MAK Exhibition Hall © Peter Kainz/MAK