{{searchTotal}} תוצאות
לחיפוש
בנושא "{{term}}"
מטבח מודרני שחור

כל מה שצריך לדעת על תאורה למטבח

25 מרץ 2021

 

אתם שפים מדופלמים, החביתות שלכם נהדרות ועל תבשילי הקדירה של שישי בערב אין מה לדבר. אך אם אתם באמת רוצים לנצל את חלל המטבח באופן מיטבי, מומלץ להשקיע במלאכת עיצוב מטבח גם מחשבה על התאורה שתהיה בו. כיצד נבחר גופי תאורה שיאירו את חלל המטבח בצורה מעוצבת אך גם יסייעו לנו פונקציונלית? איך מתאימים את התאורה למטבח לסגנון העיצוב הכללי של המטבח ושל הבית? וכיצד משפיעה התאורה שנבחר על האווירה שתהיה בחלל המטבח? לא משנה אם יש לכם מטבח מודרני או מטבח בסגנון רטרו מדליק ואפילו מטבח כפרי, הנה מדריך קצר שיסייע לכם להבין מהי התאורה הנכונה ביותר לחלל המטבח שלכם.

תאורת אי למטבח

מעצבת פנים: עינת ארליך | צלם: טל ניסים

תאורת פינת האוכל

מעצב פנים: ניצן הורוביץ | צלם: עודד סמדר

 

אורות השילוש הקדוש

בכל חלל בבית ובייחוד בחלל המטבח יש שלושה סוגי תאורה שישרתו אותנו. הסוג הראשון הוא תאורת מטבח סביבתית, המשמשת כמקור האור העיקרי במטבח. זוהי תאורה כללית שאינה מאירה באופן ממוקד על אזור אחד בחלל אלא מחלקת את האור באופן שווה. לסוג תאורה זה נבחר, לדוגמה, נברשות גדולות, גופי תאורה שקועים או מספר גופי תאורה נופלים.

מטבח עם אי שחור

אדריכלית ומעצבת פנים: שמרית קלעי | צלם: מאור מויאל

מעצבת פנים צביה קזיוף צלם אלעד גונן

מעצבת פנים: צביה קזיוף | צלם: אלעד גונן

 

סוג התאורה השני במטבח הוא תאורה פונקציונלית, המאירה לרוב אזורים הדורשים מיקוד רב יותר, דוגמת משטחי העבודה, פנים הארונות, הכיור או האי במטבח. סוג התאורה השלישי למטבח הוא תאורה מעוצבת, המהווה את הדובדבן שבקצפת של תאורת המטבח. תפקידה הוא להאיר אלמנטים בחלל שאנחנו רוצים להדגיש כיוון שהם מעוצבים ויפים יותר. וכעת, לאחר ההקדמה החשובה הזו, נתחיל במלאכת ההתאמה: אילו חללים במטבח יתאימו לכל סוג תאורה.

מטבח בצבע אפור

צלם: עוזי פורת

 

כיצד התאורה למטבח משפיעה על הנראות שלו?

מיצוי מטבי של האור הטבעי החודר מבחוץ אל המטבח בתוספת גופי תאורה ואביזרי תאורה הופכים את המטבח לחלל שניתן ליהנות ממנו בכל שעה ביום, לא משנה מהי הפעילות שנבחר לעשות בו, החל מלגימת קפה כשהשמש זורחת ועד לשתיית כוס יין בתאורה מעומעמת ונעימה כשהיום מסתיים.
בנוסף, כשממקמים את גופי התאורה למטבח באופן נכון, ניתן להדגיש בקלות תכונות מסוימות במטבח שלנו או להסתיר חלקים שאנחנו פחות רוצים למשוך אליהם תשומת לב. בכוחה של התאורה לגרום לחלל מסוים להיראות גדול, קטן ואף דרמטי או דווקא בוהק ובכך לסייע לנו לעבוד בנוחות במטבח וליצור את האווירה שאנחנו בוחרים בהינף לחיצת מתג.

 

בחירת גופי תאורה לאי במטבח

אם האי במטבח שלכם כולל כיריים או אזור עבודה משולב המיועד גם להסעדה וגם לבישול והתעסקות עם מזון, העדיפו להתאים לאזור זה תאורת מטבח עוצמתית יחסית, שתאיר על האי באופן ממוקד. בחירה טובה לכך תהיה תאורה שקועה המשולבת עם גופי תאורה תלויים. מנגד, אם האי במטבח הוא מקום שבו בני המשפחה יושבים לאכול בלבד או שהוא משמש גם כמקום אחסון, הרי שגופי תאורה תלויים ופשוטים יותר יהיו מצוינים.

תאורה למטבח שחור

מעצבת פנים: נעמה זהר | צלמת: שירן כרמל

מטבח בסגנון כפרי

מעצבת: חמוטל קציר | צלם: גלית דויטש

 

תאורה גם לארונות המטבח

התאורה הסביבתית וההכרחית משמשת, כאמור, לניווט ברחבי המטבח. אך לעתים קרובות היא גם עשויה להותיר שובל של צללים מתחת לארונות המטבח, בדיוק במקומות שבהם אנו זקוקים לתאורה רבה יותר. באמצעות הוספת תאורה פונקציונלית המיועדת לאזור זה, דוגמת מספר ספוטים ממוקדים, תוכלו להאיר בקלות את אזור ארונות המטבח ולעבוד בו בקלות. כדאי לדעת שכיום יש גם אפשרויות לעצב גם את פנים ארונות המטבח עם תאורה פונקציונלית, המאירה לתוך הארון.

 

מביטים למעלה: תאורה סביבתית בתקרה

אין תחליף לאור טבעי, אך לעתים קרובות אנו זקוקים לסיוע של תאורה מלאכותית. איך גורמים לה להרגיש טבעית ככל שניתן ולהציף את החדר באור? באמצעות תליית גופי תאורה סביבתיים הממוקמים כמה שיותר גבוה בתקרה. ככל שתמקמו את התאורה למטבח גבוה יותר, כך האור שהיא תעניק יהיה נעים יותר ויפרוש את חסותו על כל חלל המטבח.

אתם שולטים, האור מבצע

כשמחלקים את תאורת המטבח לתאורה פונקציונלית, סביבתית ועיצובית כדאי מאוד לתכנן זאת כך שהשליטה על האור תתבצע דרך מעגלי חשמל נפרדים, כך שתוכלו לשלוט על התאורה הנבחרת. גם המיקום של מתגי התאורה צריך להיות פרקטי. אם, לדוגמה, יש יותר מדרך אחת להיכנס למטבח או שזהו חלל גדול יחסית, שקלו להוסיף מתגים נוספים באזורים שונים במטבח. נוסף על כך, תוכלו להשתמש במתג דימר השולט על סוג האור המתקבל עם סיבוב המתג, החל מתאורת מטבח עיצובית רומנטית, דרך תאורת עבודה ממוקדת ועד לתאורת סביבה חזקה יותר.

 

תאורה במטבח

מעצבת פנים: אודליה ברזילי | צלמת: עינת דקל