{{searchTotal}} תוצאות
לחיפוש
בנושא "{{term}}"
מעצבת פנים לירז בוקעי צלמת שירן כרמל

מטבח בצורת ח – 3 דפנות של יופי

27 אוגוסט 2021

 

הדרך שבה אנו בוחרים לעצב את פרישת המטבח משפיעה לא מעט על ההתנהלות שלנו בתוכו. מטבח בצורת ח’, הלא הוא חברם הטוב ביותר של מעצבי הפנים, מציע סגנון קלאסי ועל זמני, ומעניק פתרון עיצובי מתוחכם המציע גם מקום אחסון. במה מדובר? מה סוד הקסם שלו ומהם יתרונותיו המובהקים? כיצד ניתן למקסם את העיצוב כך שישרת אתכם באופן הטוב ביותר? הינה כול מה שכדאי לדעת על עיצוב מטבח בצורת ח.

הדר - מעצבת פנים לירז בוקעי צלמת שירן כרמל

מעצבת פנים: לירז בוקעי צלמת: שירן כרמל

 

מהו מטבח בצורת ח?

מטבח בצורת ח מורכב משלוש צלעות שונות המחוברות זו לזו כך שהן משאירות פתח לזרימה עיצובית – זוהי הצלע הרביעית וה”חסרה”. לכל אחת מהצלעות במטבח זה יש תפקיד חשוב, הראשונה מתפקדת על תקן משטח עבודה, המקבילה אליה תשמש לרוב כאזור אחסון עם ארונות ומדפים ובצלע השלישית, הקצרה יותר לרוב, נמקם מכשירי מטבח שונים (כיור, תנור וכדומה) ונשתמש כמשטח עבודה נוסף.

אדריכלית מעצבת פנים אפרת וינרב WE Architects צלמת קרינה רוונה

אדריכלית מעצבת פנים: אפרת וינרב WE Architects צלמת: קרינה רוונה

מעצבת פנים מיכל מטלון צלמת אורית ארנון

מעצבת פנים: מיכל מטלון צלמת: אורית ארנון

 

מה היתרון בעיצוב מטבח בצורת ח?

מעל הכול, עיצוב מטבח בצורת ח הוא עיצוב פונקציונלי המעניק שטח מקסימלי. לא רק שכך תקבלו שטח עבודה רב יותר ושטחי אחסון מגוונים, אלא שהעיצוב הזה יאפשר לשני בשלנים לעמול במטבח בו זמנית, מבלי שיתקלו בטעות זה בזה – יתרון גדול במקרה של משפחה גדולה או מארחת. בסופו של דבר, מטבח בצורת ח הופך את הכנת הארוחות לנוחה יותר, עם שלושה דלפקים המציעים שפע של מקום, אפשרות לאחסן מוצרי חשמל קטנים בארונות המטבח הרבים ומרחב נעים יותר לבישול, שיחה נעימה או אירוח. לא פלא שזהו פתרון העיצוב הפופולרי ביותר.

מעצבת פנים דבורי טובול פריד צלמת שירן כרמל

מעצבת פנים: דבורי טובול פריד צלמת: שירן כרמל

 

למה מתכוונים כשאומרים “משולש הזהב”?

משולש הזהב הוא כינוי השגור בפי מעצבי פנים ואדריכלים, המבקשים לתכנן בעיני רוחם את האופן שבו יוצבו במטבח עוגנים קבועים שיקלו על מלאכת העיצוב: כיריים, מקרר וכיור המוצבים בדפנות סמוכות או נגדיות. מטבח בצורת ח’ נקשר פעמים קרובות למשולש הזהב המיתולוגי, כיוון ששלושת הדפנות שהוא מציע מאפשרות למקם בקלות את העוגנים שיוצרים סביבת עבודה זורמת ונוחה יותר.

 

האם במטבח בצורת ח’ ניתן לשלב אי?

בהחלט! לא רק שהדבר אפשרי, הוא גם אידיאלי. למעשה, רוב מי שבוחר לעצב מטבח בצורת ח’ יכניס למשוואה העיצובית גם אי למטבח. ומדוע? האי מסייע ליצור שטח אחסון נוסף המונע עומס על השיש, כמו גם מונע הליכה מרובה בתוך המטבח כשהאי במרכז ועובדים בשטחו, כול צלעות המטבח קרובות מתמיד. לבסוף, האי משמש גם כזירה חברתית מהנה במיוחד. בשטח האי ניתן למקם כיסאות בר, וכך לארח בו בנוחות או ליהנות משיחה ערה במהלך הבישול.

צלם: עוזי פורת

מימין – צלם: עוזי פורת. משמאל – מעצבת פנים: רונה טמקין צלמת: שירן כרמל

 

האם במטבח בצורת ח’ חייבים שלוש צלעות?

המנח האידיאלי של מטבח בצורת ח’ הוא, כאמור, מטבח שיש בו שלוש צלעות שונות הבנויות ממשטחי שיש וארונות מטבח. עם זאת, אפשר ליהנות מ”אפקט ה־ח”, גם אם המטבח לא מאפשר בנייה שכזו, פשוט עם מעט יצירתיות. דרך אחת לעשות זאת היא ליצור שתי צלעות מקבילות, כשהקיר ניצב אליהן ומשמש מעין צלע שלישית. דרך נוספת ליצור מטבח יצירתי בצורת ח’ היא להוסיף אי, דלפק גבוה או שולחן אוכל המהווה את הצלע החסרה.

 

צלם ערן תורגמן מעצבת פנים איילת לוי עדני

מעצבת פנים: איילת לוי עדני צלם: ערן תורגמן

 

כיצד משלבים כיריים וכיור בפרישת המטבח?

אם אחת הדפנות במטבח ממוקמת מתחת לחלון, מומלץ למקם את הכיור מתחתיו כדי ליהנות מזרימת האור הטבעית אל החלל. המלצה נוספת, וזאת במסגרת “משולש הזהב” שהצגנו קודם, היא למקם את הכיור בין המקרר לבין הכיריים, ובכך ליצור את המרחב הנוח ביותר לתפעול ולעיצוב.
את הכיריים, לעומת זאת, נמליץ למקם בדופן המרכזית של המטבח. כך נוצר מוקד עיצובי אידיאלי, כמו גם אפשרות נוחה ביותר לגשת ליתר חלקי המטבח תוך כדי מלאכת הבישול.

מעצבת פנים סתיו בן יעקב צלם גלעד רדט

מעצבת פנים: סתיו בן יעקב צלם: גלעד רדט

 

כיצד ניתן למקסם את שטח האחסון במטבח?

מאחר ולמטבחים בצורת ח יש שתי פינות שעלולות להיוותר ריקות, כדאי לשים אליהן לב ולנצל את האחסון גם בהן. דרך מעולה לעשות זאת היא להוסיף צלחת מסתובבת העונה לשם “Lazy Suzy” ועליה למקם צנצנות, רטבים וכדומה, ודרך נוספת היא למקם בפינות סלסילות קש מעוצבות ובהן ירקות ופירות, אביזרי מטבח שונים ועוד. אם אתם זקוקים למקום אחסון משמעותי יותר, ניתן לנצל את הפינה לטובת התקנת מגירות אחסון נוספות.

עיצוב: עדי ודולפי חמיצר - צלם שי אפשטיין

עיצוב: עדי ודולפי חמיצר – צלם שי אפשטיין

 

—–

תמונה ראשית:
מעצבת פנים: לירז בוקעי צלמת: שירן כרמל