{{searchTotal}} תוצאות
לחיפוש
בנושא "{{term}}"
מעצבת פנים: אודליה ברזילי | צלם: עינת דקל

איך לעצב מטבח כשר?

4 ינואר 2021

 

בסגנון מטבח כפרי או מודרני? מטבח פתוח או סגור? עם אי מטבח במרכזו או שעדיף לוותר? בבואנו לעצב מטבח חדש, יש לא מעט שאלות עיצוביות שעלינו להתמודד עמן, אך אם מדובר בעיצוב מטבח כשר, הרי שלקושיות הללו יש נדבך נוסף: איך מעצבים את מטבח החלומות שיהיה גם יפה, גם אופה וגם כשר כדת וכדין? הנה כמה טיפים חשובים בדרך לעיצוב מטבח מודרני מושלם, עם אופי נעים ונקי מבלי להתפשר על כשרות.

1. דואגים לפסח כל השנה

על אף שפסח מגיע רק פעם בשנה ולמרות שהוא נחוג שבעה ימים בלבד, נראה שעינינו נשואות אליו בכל ימות השנה, ובעיקר לסוגיית הניקיון שהוא דורש. החדשות הטובות: אם דואגים מראש לאחסון מתאים לכלי הפסח, הרי שהמלאכה נעשית קלה יותר באופן משמעותי. כמובן שהאפשרות לעיצוב מטבחון נפרד לחלוטין לפסח היא גם האפשרות הפשוטה ביותר, אך לרוב הבתים אין מקום לעיצוב מטבח נוסף.

אם כך, מה ניתן לעשות? בבואנו לתכנן את ארונות המטבח, רצוי להקצות שניים או שלושה ארונות לטובת כלי הפסח. כך לכל הסירים, המחבתות, הצלחות וכלי ההגשה היפים יהיה מקום ייעודי, ולא תצטרכו לאלתר עבורם מקום בארגזים מעלי אבק. את הכלים אין צורך לאחסן במקום נגיש, אלא בארונות גבוהים שגם כך לא מגיעים אליהם בנקל.

 

אדריכלית ענת בר - צלמת גלית דויטש

אדריכלית: ענת בר | צלמת: גלית דויטש

 

אדריכל: עודד חלף | צלם: שי אפשטיין

אדריכל: עודד חלף | צלם: שי אפשטיין

ארון לבן מגירות נשלפות

אדריכל: עודד חלף | צלם: שי אפשטיין

 

אפשרות נוספת היא לעצב ויטרינה סגורה שכולה על טהרת הפסח, וכך לאחסן את הכלים היפים ולראותם בכל ימות השנה. באופן זה אפשר גם ליהנות מהמראה הדקורטיבי מבלי להתפשר על מקום וליהנות מאלמנט עיצובי נעים בחלל.

צלם איתי סקולסקי

צלם: איתי סיקולסקי

2. לא על המיחם לבדו

רשימת המשימות לקראת שבת: למלא מים במיחם, לכבות את האור במקרר, להכין את נרות השבת, לשלוף את הפלטה ממקום מרבצה ועוד כהנה וכהנה משימות מלבבות. איך הופכים את המלאכה לפשוטה ומהירה יותר ואת המטבח לאסתטי יותר בכל ימות השבוע? מתכננים מראש היכן ימוקמו מכשירי השבת השונים ושולפים אותם בקלות בעת הצורך.
כך למשל את המיחם כדאי לייעד בארון גבוה או פינתי, את הפלטה בארון רחב כשהיא שוכבת, או גבוה כשהיא נשענת. את נרות השבת על פמוטיהם ופתיליהם אחסנו יחד במגירה מסודרת, כך שלקראת כניסת השבת תוכלו להוציאם ממקומם בקלות, ולא פחות חשוב, כדי שיהיו מאוחסנים באופן מסודר במשך ימי השבוע.
אם השיש שלכם גדול דיו, תוכלו להציב את המיחם בסמיכות לפלטה וליצור מעין “נישת שבת” נפרדת מיתר חלקי המטבח.

3 תמונות - עיצוב מטבח כשר

ימין ושמאל – מטבחי רגבה. אמצע – אדריכל: עודד חלף צילם: שי אפשטיין.

אדריכלית שרי עוז - צלם שי אפשטיין

אדריכלית: שרי עוז | צלם: שי אפשטיין

 

3. שני כיורים – סדר אחד

כשצריכים לתכנן מקום לשני כיורים במטבח אחד, אין ספק שהדבר הופך להיות מעט מאתגר עבור יתר מכשירי החשמל שצריכים לדור בכפיפה אחת על אותו השיש. תכנון מטבח כשר, כפי שכבר וודאי הבנתם, דורש מחשבה ותכנון מראש, בעיקר בכל הקשור להקצאת מקום נרחב יחסית לשני כיורים, בשרי וחלבי. למרות שמדובר בשני כיורים במטבח אחד, כדאי מאוד לעצב אותם כך שיהיו גדולים ככל שניתן כדי שתוכלו להניח בהם את הכלים בנוחות. ככלות הכל, אין דבר מועד לפורענות עיצובית יותר מאשר כלים הנערמים בכיור.

אם תכנון שני הכיורים בא על חשבון המקום בשיש, העדיפו להיפרד לשלום ממכשירי חשמל שאומנם יפים מאוד עיצובית, אך תופסים מקום רב בחלל, דוגמת מיקסר, טוסטר וכדומה. אם אתם עדיין מתקשים להתמודד עם שטח השיש הקטן, נסו לחשוב על דרכים יצירתיות לנצל את החלל ככל שניתן, למשל על ידי תליית מדפים לסט קפה, סוכר, תה, במקום להניחם על השיש.

מעצבת פנים: אודליה ברזילי | צלם: עינת דקל

מעצבת פנים: אודליה ברזילי | צלם: עינת דקל

צלמת שירן כרמל

צלמת: שירן כרמל

4. המשטחים שאוהבים כשרות

שמירת כשרות במטבח לא כוללת רק הפרדה בין כלים בשריים וחלביים, היא קשורה גם במשטחים עצמם. אם אתם מעצבים מטבח חדש ורוצים לשמור על מראה מעוצב, מודרני ויפהפה מבלי להתפשר על כשרות מהודרת, תוכלו לבחור במשטחי הקוריאן, הנחשבים לבחירה עיצובית פופולרית במיוחד ואהובה מאוד על מעצבים ומובילי דעה.
הקוריאן הוא חומר משולב העשוי ממינרלים שונים, שרפים מפלסטיק וקוורץ. בתום תהליך העיבוד מתקבל חומר גמיש, חזק ועמיד מאוד, שבו ניתן להשתמש במשטחים שונים וגם בשיש המטבח ובכיורים. מלבד יופיו, החוזק שלו ופלטת הגוונים העצומה שבה הוא מיוצר, הקוריאן נחשב גם למשטח “כשר”, המקל את ההתנהלות במטבח הכשר. בשל העובדה שמדובר בחומר עמיד ואטום, מכון צומת (“צוותי מדע ותורה”) אישר את כשרותו לכל ימות השנה וגם לפסח, באופן שדי לבצע הגעלה על ידי עירוי מים מכלי ראשון בלבד לשם הכשרת המשטח.

אפרת רז ומיכל סיני עיצוב צלם אלעד גונן

עיצוב: אפרת רז ומיכל סיני | צלם: אלעד גונן

משטח כשר - מעצבת פנים אתי גבאי - צלם - סמדר עודד

מעצבת פנים: אתי גבאי | צלם: סמדר עודד

תמונה ראשית – מעצבת פנים: אודליה ברזילי | צלם: עינת דקל