{{searchTotal}} תוצאות
לחיפוש
בנושא "{{term}}"
מטבח לבן עם פרקט עץ

האבולוציה של המטבחים

23 ספטמבר 2020

 

האבולוציה של המטבחים

אנו לוקחים את חלל המטבח כמובן מאליו, אנו רגילים לכך שהוא חלל פתוח המהווה חלק מהמכלול העיצובי של הבית, אך לא היה כך הדבר בעבר. המטבח עבר גלגולים רבים עד שהפך לחלל פתוח ומעוצב שבו נמצאים מכשירי חשמל מתקדמים, משטחי שיש יוקרתיים ומקום בילוי לחברים ומשפחה. במאמר הזה נספר לכם על האבולוציה של המטבחים.

מטבח שחור על פרקט עץ

מעצבת: חגית לונדנר | צלמת: גלית דויטש

 

בראשית הדרך

המטבח במקורו עוצב כחלל קטן ופרקטי המופרד על ידי קיר או דלת משאר חלקי הבית באופן מוחלט. במטבח שהתה עקרת הבית אשר תפקידה היה לבשל את המזון, בתקופות אחרות הייתה גם אוכלת שם לבדה ומגישה את הארוחה שהכינה לשאר בני הבית. המטבח הקטן היה צנוע ועשוי חומרי גלם פשוטים. עם השנים הקיר המפריד הונמך ואט אט נוצר קשר בין חלל המטבח לשאר חללי הבית.

את המהפך שחל כאשר הורידו לחלוטין את הקיר המפריד, ניתן היה לראות בבתי יוקרה כבר בשנות השבעים והשמונים. לאחר מכן חלל המהפך גם לבתי המגורים של כלל האוכלוסייה. מהרגע שבו ירדו הקירות המפרידים הפך חלל המטבח לחלק אינטגרלי מעיצוב הבית ובהתאם הפך גם לחלל גדול יותר. בשלב מאוחר יותר הוצג לראשונה האי מטבח כאשר הוא עשוי כולו משיש. האי הפך לתוחם החדש של חלל המטבח משאר חלקי הבית. בין היתר הפך האי לשימושי ביותר שכן הוא החליף את שולחן האוכל במטבח, וכעת ניתן לשבת בו יחד עם בני משפחה וחברים וליהנות מחוויית הבישול, מכוס קפה טובה לצג חתיכת עוגה ומההווי שנוצר מכך שהמטבח הפך ללב הבית.

מטבח בצבע מט

מעצבת פנים: אילונה זילברמן | צלם: ניצן הפנר

חלל מטבח גדול ומואר

מעצבת פנים: עינת ארליך | צלם: איתי בנית

 

המהפכה בהסתכלות על המזון

בשנים של קום המדינה היצע המזון שהיה בארץ היה דל מאד, האוכל הוכן בצניעות, נמדד היטב וחולק תוך התחשבנות לכמה ימים הוא יספיק במהלך השבוע. אנשים לא היו קונים חבילת חמאה כי אם מקלים חתיכת חמאה, לא נקנו לחמניות, פיתות ולחם והוקפאו אלא כיכר לחם אחת שנפרסה לפרוסות עבות כדי להשביע את הרעב וגם החלב חולק בבקבוקי זכוכית בכמות מדודה שהייתה צריכה להספיק כמה שיותר זמן.

עם הגעתן של שנות השמונים אט אט השתפר המצב הכלכלי־חברתי בארץ ישראל ופתאום החל לגדול היצע המזון ועימו הגיע השפע. האוכל שבעבר היה מוכן בתוך חדר מטבח קטנטן הפך להיות מוצג לראווה בחללי מטבח גדולים. כמו כן חל שינוי בכל התפישה לגבי הכנת המזון. אם בעבר הייתה אמונה על הכנתו אם הבית, כיום כולם שותפים להכנתו כולל בני נוער וילדים קטנים אשר נהנים מהכנת המטעמים השונים ומזמן האיכות עם ההורים במטבח. לא בכדי זכה המטבח לכינוי לב הבית, שכן כולם נמצאים בו כיום והוא הפך למקום של חוויות ושיתוף ממקום מוצנע ובודד.

גם תוכניות הבישול הרבות המוקרנות בטלוויזיה, הוציאו את השפים החובבים מתוכנו ויצרו צורך לעצב מטבחים שיתנו מענה לכל דרישותינו. החל ממכשירי חשמל מתקדמים ועד לג’דאטים מדליקים. גם בניית המטבח הפכה לחכמה ומתקדמת בכך שהיא מאפשרת לנו פתרונות אחסון מתקדמים, מגירות נשלפות ועוד שלל שיפורים המלווים במיטב הטכנולוגיה המתקדמת להפוך את הבישול לחוויה קלה ומהנה במיוחד.

מטבח בצבע לבן עם אי עשוי עץ

מעצבת פנים: צביה קזיוף | צלם: אלעד גונן

 

מטבח שחור מודרני

מעצבת פנים: קרן אביטל | צלם: מאור מויאל

עיצוב מטבח המותאם לכם אישית

בשל השינוי הדרסטי אשר חל בעולם המטבחים, נוצר גם הצורך בעיצוב של חלל המטבח באופן שיתאים לנו ככפפה ליד. כיום קיימים מגוון סגנונות לעיצוב המטבח החל מעיצוב מטבח כפרי, דרך עיצוב מודרני וכלה בעיצוב אקלקטי או אורבני. בימינו כל אחד יכול למצוא את המטבח שבו חשקה נפשו. יש דגש רב גם על האביזרים הנלווים כגון: משטחי העבודה במטבח, חומרי הגלם, אביזרים משלימים כגון כיורים וברזים, חיפויי קירות מעוצבים והרשימה עוד ארוכה.

משום שהמטבח הפך לעוד חדר שבו מבלים כולם בני משפחה, חברים ושכנים, והשימוש בו הוא רב־תכליתי שכן ניתן לאכול בו, לבשל ביחד, לעבוד בו ואף להכין שיעורי בית או מטלות, העיצוב שלו והתאמתו לעיצוב של שאר הבית הפך להכרחי. וכך ממטבח קטן צנוע ופרקטי, הפך המטבח לחלל גדול גדוש בפריטים שונים המשמשים אותנו בו, ואף גם למקום שניתן להציג בו פריטי אומנות וחפצי נוי, תמונות שונות או טפט ייחודי ואף להניח בו פרטי מזון לראווה כמו גם לשימוש, כגון קערה גדולה וגדושה בפירות העונה, מעמד עם מכסה לעוגה בחושה, קאפקייקס או מאפינס שהכנתם, צנצנות עם עוגיות או קופסאות אחסון עם פסטות וקטניות כחלק מהעיצוב של המטבח.

 

מטבח של רגבה בצבע לבן

אדריכלית: ליליאן בן שהם | צלם: אלעד גונן 

 

אי למטבח בצבע אפור

אדריכלית: עינב רימון | צלם: שי אפשטיין

מטבח תמונה ראשית – מעצבת פנים: צביה קזיוף | צלם: אלעד גונן