{{searchTotal}} תוצאות
לחיפוש
בנושא "{{term}}"
הדר - מעצבת פנים נורית גפן צלם עודד סמדר

הסנטר של הסנטר: כך הפך המטבח לליבו של הבית

24 מרץ 2022

כשמביטים על עיצוב מטבחים כפי שאנו מכירים אותם היום, קשה להאמין שאי פעם הם היו נראים אחרת. מבט קצר אל העבר, רק 100 שנים אחורה, מלמד שלא תמיד המטבח היה לב ליבו של הבית. לא תמיד הוא שימש למפגש משפחתי נעים או להכנת ארוחות משותפת וגם לא תמיד הוא היה ממוקם במקום של כבוד בבית.

היום זה כבר ברור לכולם כי מטבח בעיצוב ישראלי, נורדי, אמריקאי או מטבח בכל מקום אחר בעולם כולל שטח פנים גדול ורחב, חלל פתוח ונעים ויש בו גם אמצעים נוספים שלא מוגדרים רק לאחסון, בישול או צרכים פונקציונליים אחרים, אלא כאלה שלוקחים בחשבון גם את הערך המוסף של החלל הכמעט מקודש הזה.

כיצד הפך המטבח כמרכז הבית? ולמה הוא משמש היום, בניגוד לעבר, מלבד בישול והכנת מזון? מהעבר של תכנון מטבח ועד לעתיד הוורוד, בואו ונצא למסע בזמן!

אזור שירות פונקציונלי

לו הייתם חיים בשנות ה-20 של המאה הקודמת בבית מידות גדול באנגליה, אמריקה או בכל מקום אחר בעולם, סביר להניח שלא הייתם מתייחסים למטבח ברצינות גדולה מדי, אלא יותר לתוצאה הסופית: הצלחת המונחת על שולחן האוכל הגדול שלכם, שהוגשה על ידי המשרתים שלכם. אי שם לפני עשרות שנים, למרבית משקי הבית האמידים היו משרתים, והמטבח תוכנן ונבנה בנפרד מאזור האוכל או אזור המפגש החברתי, ואף “הוגלה” אל קומת המרתף.

הייתה בכך אמירה של ממש: המטבח הוא לא חלק מהבית, אלא חדר המשמש לצרכים פונקציונליים, ובני הבית לא לוקחים בו חלק.

אדריכלית סיוון יתום צלמת עינת דקל

אדריכלית: סיוון יתום | צלמת: עינת דקל

 

כבר עברו השנים

ואז דברים החלו להשתנות. קרנו של מעמד הביניים עלתה, מטבחים החלו להתמקם בנוחות בסמוך לאזורי המגורים ומשק הבית תוכנן כך שיפעל ללא משרתים. במילים אחרות – משפחות החלו להשתמש בחלל המטבח בעצמן.
עם הזמן פרישת המטבח השתנתה, והאבולוציה הזו הניחה את הבסיס למה שאנחנו מכירים היום כחלל פתוח לחלוטין. וכשם שעם האוכל בא גם התיאבון, הקרבה של חלל המטבח לאזורי המגורים העלתה את רמת המעורבות שלו במרקם החיים הטבעי. גברים החלו להיכנס למטבח (וזו הייתה מהפכה של ממש, שכן עד אז חלקת האלוהים הקטנה הזו הייתה שמורה לנשים בלבד) והבישול הפך ליותר מאשר צורך הישרדותי – הוא נעשה לחוויה.

מעצבת פנים יקירה בן אפרים צלם עידן גור

מעצבת פנים: יקירה בן אפרים | צלם: עידן גור

צלם יואב גורין - מעצבת פנים קמילה גורין

מעצבת פנים: קמילה גורין | צלם: יואב גורין

 

כשהטלוויזיה נכנסה לתודעה

לטלוויזיה יש תפקיד עצום בהפיכת הכנת המזון לחוויה. בשנות ה-60 תוכניות טלוויזיה אמריקאיות שכנעו את עקרת הבית הממוצעת שכל אחד יכול לבשל, ואנשים החלו להאמין שאפשר להכין סעודה נהדרת גם מבלי להיות שפים מדופלמים ובלי שיהיה להם את מטבח החלומות. משם ועד הפיכת הארוחה לאמנות הדרך הייתה קצרה, ואט אט המטבח הפך למה שאנו מכירים אותו היום: חלל מעוצב אליו מקדישים תשומת לב רבה, שהוא הרבה יותר מאשר מקום בישול. גם המגמה של העשורים האחרונים לשמור על אורח חיים בריא יותר משחקת כאן תפקיד חשוב. היום יותר מתמיד אנשים מעדיפים לבשל את הארוחות שלהם בעצמם, עם ההעדפות הבריאותיות והקולינריות שלהם.

מעצבת פנים ענבל איילון צלם מיכאל תקווה

מעצבת פנים: ענבל איילון | צלם: מיכאל תקווה

אדריכלית ומעצבת פנים אפרת וינרב צלם איתי בנית we architects

אדריכלית ומעצבת פנים: אפרת וינרב | צלם: איתי בנית we architects

מעצבת פנים טל וייסמארק צלם מאור מויאל

מעצבת פנים: טל וייסמארק | צלם: מאור מויאל

אז מה עושים במטבח?

הרבה יותר מבישול! לא משנה אם אתם בעיצומו של עיצוב מטבח קטן או רחב ידיים, תוכלו לשלב בו שלל אלמנטים נוספים שיכניסו בו עומק, נשמה ואווירה. הוספת אי במרכז המטבח, למשל, היא דרך נפלאה לעשות זאת, שכן כך בני הבית (וגם אורחים!) מתכנסים סביבו בתחילתו ובסופו של יום ונהנים מזמן איכות משותף. אפשר לשבץ גם פינות ישיבה אלטרנטיביות בקצה המטבח או פשוט לעצב מראש את המטבח כך שיהווה המשך ישיר של הסלון או פינת האוכל.

 

 מעצבת פנים נורית גפן צלם עודד סמדר

מעצבת פנים: נורית גפן | צלם: עודד סמדר

אדריכל חקי זמיר צלם ליאור טייטלר

אדריכל: חקי זמיר | צלם: ליאור טייטלר

מעצבת פנים ורד גור לביא צלמת יהודית הופמן

מעצבת פנים: ורד גור לביא | צלמת: יהודית הופמן

—–

תמונה ראשית:
מעצבת פנים: נורית גפן | צלם: עודד סמדר